Scroot - system skuterów miejskich
Blog Lifestyle Mobilność Warsaw Smart City

Scroot, czyli testowałem skuter miejski wypożyczany na minuty

Na Smart City Blogu poświęcam sporo miejsca carsahringowi, a nieco zaniedbałem inny fragment mobilności współdzielonej (shared mobility), czyli scootersharingu. Dziś naprawiam ten błąd. Skorzystałem z usług Scroot – jednej z sieci wypożyczalni skuterów miejskich. Oto moje wrażenia. Pozytywne.

Do przetestowania scootersharingu zmobilizował mnie nieświadomie były prezydent Warszawy Jarosław Jóźwiaka. Podczas naszej rozmowy w ubiegłym miesiącu w Siedlcach, opowiedział o tym, że próbował korzystał z wypożyczalni skuterów miejskich i był z tej usługi bardzo zadowolony. Postanowiłem też spróbować. Padło – ci, co czytają regularnie Smart City Bloga, być może się zdziwią – na wypożyczalnię skuterów klasycznych (na benzynę).

Rejestracja w systemie

Rejestracji w systemie można dokonać za pośrednictwem aplikacji (Android, iOS) lub poprzez stronę www.scroot.pl. Niestety, co jest akurat zrozumiałe, trzeba podać trochę danych – warto do tego przygotować dowód osobisty, prawo jazdy oraz kartę płatniczą (Visa lub Mastercard).

Istotne jest, to kto może użytkownikiem Scroota. Musisz mieć ukończone 21 lat, posiadać prawo jazdy kategorii A1, A2, A lub – pod warunkiem że posiadasz uprawnienia od co najmniej 3 lat – kategorii B. Musisz również posiadać doświadczenie w prowadzeniu motorowerów lub motocykli.

Po przesłaniu danych nie możesz od razu skorzystać ze skutera. Musimy poczekać na weryfikację i akceptację naszego konta. Na czym polega weryfikacja? W moim przypadku był to miły telefon od obsługi z systemu potwierdzającym pytaniem o doświadczenie w zakresie prowadzenie motocykli lub motorowerów. Po zaakceptowaniu konta i wpłaceniu opłaty inicjacyjnej 20 zł możesz ruszać w drogę.

I jeszcze jedno. Scroot jest aktualnie obecny tylko w Warszawie i okolicach. Strefa,po której można jeździć obejmuje +/- dawne województwo warszawskie. Natomiast strefa, w której można parkować skutery – to spora część Warszawy, ale też nie cała.

Korzystanie ze skuterów

Do korzystania ze skuterów niezbędna jest zainstalowana aplikacja na smartfonie. Po jej uruchomieniu otwiera się mapa, na której widać gotowe do wypożyczenia skutery. Po kliknięciu ikonki skutera wyświetlają się informacje: dokładne miejsce parkowania, zasięg, rozmiary kasków w bagażniku. Są też dwie opcje do wyboru: rezerwacja (masz wówczas 15 minut na dotarcie do skutera, w tym czasie nikt innych go nie wypożyczy) lub wypożyczenia (gdy jesteś już przy skuterze).

Przed wypożyczeniem sprawdź, czy Skuter nie ma uszkodzeń. Po wybraniu opcji „Wypożycz” odpowiedz naklika pytań kontrolnych o stan skutera, a następnie kliknij opcję „Otwórz kufer”. W bagażniku znajdziesz kluczyk, dokumenty skutera, dwa kaski oraz czepek higieniczny pod kask. Załóż kask i kliknij „Jedź”, a następnie uruchom skuter i w drogę.

Zwrot skutera polega na zaparkowaniu go w odpowiednim, legalnym miejscu, dołożeniu kluczyków i kasku do bagażnika, zamknięciu bagażnika i kliknięciu opcji „Zwróć skuter”.

I jeszcze jedno – wszystkie skutery Scroot są dwuosobowe. Ale pamiętaj o tym, że: a) maksymalne obciążenie skutera wynosi 150 kg, b)minimalne kryterium wiekowe dla pasażerów będących dziećmi to ukończony 12 rok życia.

Koszty

Oczywiście zawsze pojawia się pytanie, czy to się opłaca. Musisz odpowiedzieć na nie sobie sam, ale pomocny może być cennik. Składa się ona z trzech składowych: opłaty za czas jazdy, opłaty za dystans oraz opłaty za postój.

Scroot

Po zakończonej jeździe dostajemy zarówno w aplikacji, jak na maila szczegółowe rozliczenie wypożyczenia. Ja dostałem pocztą elektroniczną taką informację:

Scroot

Dodatkowo w aplikacji można zawsze wrócić do historii wypożyczeń.

W moim przypadku wyszło sporo, bo jednak ze względu na testowy charakter wypożyczenia jazda nie była w pełni płynna.

Wrażenia

Scroot - system skuterów miejskichZaskoczenia nie będzie. Ogólne wrażenia mocno na plus. Rejestracja w systemie łatwa (pamiętajcie, że nie wykonacie jej tuż przed jazdą, trzeba to zrobić wcześniej – dajcie operatorowi czas na weryfikację). Można ją wykonać w ciągu kilku minut za pomocą aplikacji, która jest intuicyjna, przejrzysta i łatwa w obsłudze. Choć w czasie testów nie potrzebowałem tej funkcji, to brakuje mi w aplikacji jednego drobiazgu – wyświetlenia na mapce najkrótszej trasy dojścia do zarezerwowanego skutera (oczywiście, można to sprawdzić przy Google Maps, ale to zawsze dodatkowe utrudnienie dla użytkownika). Sam proces wypożyczenia i zwrotu skutera przy pomocy aplikacji przebiega bezproblemowo, niemal niezauważalnie.

O jeździe skuterem nie będę się rozpisywał, bo to już kwestia gustu. Mi się podobało. Pojazd czekał zgodnie z rezerwacją w miejscu wskazanym na mapie. Skuter w pełni sprawny, czysty, gotowy do jazdy. W bagażniku były dwa kaski do wyboru i zapas siateczek higienicznych na głowę, a także kluczyk i dokumenty pojazdu.

Są i wady. Choć mają charakter raczej subiektywny, zależny od kontekstu i oczekiwań użytkowników. Wadą dla niektórych może być konieczność posiadania prawa jazdy (w przeciwieństwie do skuterów elektrycznych), ale za to jest do dyspozycji pojazd o mocniejszych parametrach dla lubiących bardziej dynamiczną jazdę. Podobnie jest z drugą moją uwagą – skuter benzynowy jest głośniejszy od elektrycznego. Jak powyżej, coś za coś.

Myślę, że w tym momencie pewnym utrudnieniem do korzystania z skuterów jest również ich stosunkowo niewielka liczba w odniesieniu do obsługiwanego. Ale to zdaje się chwilowa niedogodność, bo sieć ma się podobno rozwijać.

Fot. tytułowe: materiały prasowe Scroot

Share Button

Komentarze