Veturilo, rower elektryczny
Aktualności Infrastruktura Mobilność Warsaw Smart City

Rowery elektryczne do wypożyczenia w ramach Veturilo

Od końca sierpnia użytkownicy warszawskiego Veturilo mogą korzystać ze 100 rowerów elektrycznych. Nowe stacje stanęły na Powiślu i Starym Mieście, w rejonie skarpy warszawskiej.

10 stacji oznaczonych zielonym ekologicznym logotypem pojawiło się przy ul. Miodowej (nad tunelem Trasy WZ), skrzyżowaniach ul. Karowej oraz ul. Traugutta z Krakowskim Przedmieściem, przy stacji metra Nowy Świat, na pl. Trzech Krzyży, przy Centrum Nauki Kopernik oraz przy skrzyżowaniach Mariensztatu z ul. Sowią, ul. Karowej z Wisłostradą, Topieli z Tamką oraz Wioślarskiej z Ludną. Uwaga – to jedyne stacje, w których będzie można wypożyczyć i oddać rowery elektryczne (tylko one mają możliwość ładowania baterii).

Jak zapowiada Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, elektryczny silnik może pokryć nawet 82 proc. wysiłku związanego z jazdą, a bateria umożliwi przejazd od 60 do 130 kilometrów (o jej stanie informuje specjalny wskaźnik). Wspomaganie elektryczne działa jednak jedynie do prędkości 25 km/h.

To niewątpliwie pionierski projekt w Polsce i jeden z największych w Europie. Już po kilku godzinach od uruchomienia systemu widzimy wielkie zainteresowanie Warszawiaków rowerami elektrycznymi. Jestem przekonany, że staną się one przebojem w Warszawie – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, operatora systemu Veturilo.

Rowery elektryczne: ile to kosztuje?

Cennik wypożyczeń elektrycznych Veturilo jest wyższy niż „zwykłych” rowerów. Rowery elektryczne – podobnie jak w przypadku zwykłych rowerów Veturilo – będzie można bezpłatnie użytkować do 20 minut. Za korzystanie od 21 minut do godziny trzeba będzie zapłacić 6 zł, a druga i każda kolejna godzina wypożyczenia jednośladu ze wspomaganiem będzie kosztowała 14 zł. Aby pozwolić każdemu zapoznać się z nowym systemem, przez pierwsze dwa tygodnie operator nie będzie naliczał opłaty za pierwszą godzinę.

Coraz więcej osób korzysta z rowerów w stolicy

Popularność roweru, jako środka transportu stale rośnie – w 2015 roku Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się 3,8 proc. podróży niepieszych. Dziś udział ten szacuje się już na 5,5 proc.

Sieć miejska wypożyczalni rowerów działa w Warszawie od 2013 roku. W latach 2017-2020 obowiązuje nowa umowa z operatorem systemu. W jej ramach zwiększono ilość stacji do 337 stacji i blisko 5000 rowerów. Od 1 marca rowery wypożyczano już ponad 3 mln razy.

W tym roku Veturilo ma przybyć konkurencja, czyli Cross Bike, system rowerów bez stacji dokujących, działający na podobnej zasadzie co coraz popularniejsze systemy carsharingu. Wystarczy smartfon i dostęp do aplikacji, a rower można znaleźć i zostawić w dowolnym miejscu.

Źródło: ZDM Warszawa, Nextbike Polska
Fot. ZDM Warszawa

Share Button

Komentarze